Monday, January 5, 2009

Panduan Berguna Sebelum Memulakan Perjalanan











Aku rase aku punye travel claim cam tak berbaloi la. Wife aku slalu membebel kat aku pasal cost management aku. Company aku claim petrol gune resit, tu yang kadang-kadang underclaim je.

Tetiba je mase aku nak submit claim kat Maisara (
Admin office aku dan sudah berkahwin) aku dapat idea camne nak pastikan aku tak rugi lain kali.

  • Sebelum memulakan perjalanan, cari dan tentukan lokasi menggunakan peta, GPS atau Google Earth.
  • Anggar jarak perjalanan
  • Anggar kos bahan api yang akan digunakan .
i.e ; RM 0.50/km
Jarak perjalanan = 80 km

Kos bahan api = 80 km x RM 0.50

= RM 40.00

  • Pilih laluan terpendek dan elakkan laluan sesak.
  • Pastikan kenderaan dalam keadaan baik.
  • Pakai tali pinggang keledar sebelum memandu.
  • Isi minyak di stesen minyak yang berhampiran dengan jumlah yang telah dianggarkan. Jangan lupa ambil resit.
  • Hantar resit isian petrol anda dengan nota kilometer dan nombor kenderaan pada resit tersebut

Aku mesti cube...